woensdag 30 september 2009

Nieuw bericht!

Hallo! Ik meld me weer! Ditmaal niet over alle mooie dingen, maar over alle minder mooie dingen (die soms toch wel weer mooi zijn) , oftewel: cultuursverschillen.

1. Taxi's:

Relatief goedkoop in vergelijking met Nederland, gemiddeld zo'n 5 euro kwijt. Voor die 5 euro krijg je niet alleen een ritje naar huis. Meestal krijg je ook nog een beetje vermaak of bizarre ritjes. Voorbeelden zijn:

1) bebouwde kom, 110 km/h op de klok, Politie auto inhalen, ach ja... het viel me al op dat het best rap ging, maar dat het continu 110 km/h was kon ik in mijn beschonken toestand niet inschatten.

2) Gisteren vond de taxi chauffeur het wel grappig om de muziek knetter hard aan te zetten, en dan bedoel ik écht hard. En maar slingeren, laat remmen, vroeg op het gas, hard de bochtjes door... Robin en ik vlogen van links naar rechts, en dat ondanks de gordel die natuurlijk direct omgaat. En de taxi chauffeur maar zingen en jodelen, beetje raar, maar toch ook wel mooi.

Random plaatje: Oktoberfest in Lissabon!

2. Inefficiëntie:

Eeuwige wachtrijen voor de kassa bij de supermarkt, "Volgende klant" bordjes op de kassaband doen ze niet aan, en betaling met cheques is ook nog altijd heel normaal (= 1000 handtekeningen op 1000 verschillende bonnetjes, formulieren en papiertjes = weer 10 min. voorbij).

Slechts twee metro-stations om een maand OV-kaart te regelen (met elk één kassa open = enorme wachtrij wederom).

14.00 is niet 14.00, maar iets van 14.30 of 14.45.

Niemand loopt rechts op de stoep, iedereen loopt overal, als je haast hebt is lopen bijna niet te doen doordat je overal tussendoor moet slingeren. Ga gewoon RECHTS lopen, bah!

3. Universiteitskantines:

Even een positief puntje dan! Heerlijk eten voor 2,20 EUR. Vaak rijst + vleesje + groente + drinken + toetje. Daar kan geen supermercado tegenop!


4. Metro

Ook weer een goed puntje hier in Lissabon, uitgebreid lijnennet en elke 5 minuten een metro. Top werk. Niet echt een cultuursding, maar toch het vernoemen waard.

Metrotunnels geven best mooie plaatjes, ook met matige Nokia camera's

5. Gore straten
Leuk hoor, al die zonneschijn en geen regen. Leuk hoor, geen grasveldjes, overal stenen en asfalt en toch ook veel honden en zwervers. Oftewel: veel stront op de straat (niet alles is hondenstront, er zit ook wel 's wat menselijks bij, kan bijna niet anders als ik het zo ruik soms). Het gebrek aan regen zorgt ervoor dat de straat niet ff mooi schoongespoeld wordt en dat vind ik zelf echt irritant. De Nederlandse netheid wordt vooral op straat wel gemist.

Goed, tot zover de avonturen van Paul. Wilde niet allemaal vertellen wat ik hier dag tot dag meemaak, maar gewoon ff een algemene indruk geven van het leven hier. Hoop dat het jullie wat bevalt. Snel weer een nieuw verhaaltje!

Paul

3 opmerkingen:

  1. Eindelijk :D mooi verhaaltje
    niet te veel haten tho, dat van inefficientie wist je tog wel ;) spanje en portugal is een pot nat wat dat betreft, snel meer(ook happenings)! blog zelf ook binnen 2 dagen; promise. gl&hf peace

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie het al, je mist ons.
    groetjes
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HAHAHA! Wat een mooie verhaal! En ik wist niet dat je neus zo goed was dat je honden stront en mensen stront uit elkaar kon halen! (aangezien ze op straat toch ongeveer hetzelfde moeten eten! BAh)Marre gaat het qua studie ook nog een beetje lekker?

    BeantwoordenVerwijderen